Onze klanten zijn constant online op het werk, thuis, onderweg, …
Meer dan ooit is het dus belangrijk voor zelfstandigen, consultants en kleine bedrijven om online aanwezig te zijn.
Als kleine onderneming is dit uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, en dan hebben we het nog niet gehad over online gevonden worden.
Maar er zijn een aantal online prioriteiten waar ieder klein bedrijf zich zou moeten op focussen en die haalbaar zijn met een beperkt budget.

Mobielvriendelijke website

De vraag zou al lang niet meer moeten zijn: heb je een website? De vraag van vandaag is, heb je een mobielvriendelijke of responsive website. Een website die vlot bereikbaar, gebruiksvriendelijk en leesbaar is op alle apparaten: desktop tablet en smartphone. In eerste instantie moet je het doen voor de bezoekers, je moet hen een optimale gebruikerservaring geven. Daarnaast is een website het enigste dat je echt in handen hebt en van jou is. Alle andere kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Medium, … zijn niet in jouw bezit en kan je enkel gebruiken.
Ook Google gebruikt mobielvriendelijkheid als een rankingfactor. Ben je er niet zeker of jouw website mobielvriendelijk is, gebruik dan volgende tool en zoek het uit.

2. Wie ben je en wat doe je?

Laat klanten weten wie je bent en wat je doet. Dit lijkt misschien belachelijk maar als de bezoeker moet een zoektocht beginnen over wie je bent en wat je doet, haakt hij af. Maak het de bezoeker makkelijk en laat het hen onmiddellijk zien.

3. Zoekmachines

Online aanwezig zijn doe je in functie van potentiële klanten. Maar je bent niks als je niet gevonden wordt. Nu is SEO (zoekmachineoptimalisatie) een complex en intensief proces. Maar er zijn een aantal eenvoudige stappen die je kan ondernemen om jouw website voor zoekmachines vindbaar te maken. Het is altijd aan te raden als je lokaal werkt om in te zetten op local SEO. Je kan hiervoor al simpele dingen ondernemen zoals jouw bedrijf op Google Mijn Bedrijf, Foursquare, … plaatsen en je aanmelden bij beoordelingssites zoals Yelp. Op die manier maak je je makkelijk vindbaar in de buurt.

4. Duidelijke ‘call to actions’

Uiteraard wil je dat de bezoekers meer doen dan enkel informatie vergaren op jouw site. Je wil dat ze actie ondernemen: jou contacteren, naar jouw winkel, resto, event komen, een aankoop doen, zich abonneren op de nieuwsbrief, … Zorg dat je de bezoeker op een makkelijke manier leidt naar de ‘call to action’ dat je wil bereiken.

5. Kwaliteitsvolle content

De inhoud van jouw site moet kwalitatief hoogstaand zijn. Op het moment dat mensen een zoekopdracht starten zijn ze op zoek naar iets. Zorg dat jij de gepaste inhoud hebt die hen kan helpen bij het oplossen van hun probleem. Je moet hierbij niet enkel aan tekst denken maar ook video, foto’s, nieuwsupdates, …

6. Google Analytics

Meten is weten. Installeer de gratis tool van Google en ontdek een heleboel data en insights. Ontdek van waar de bezoekers komen, op welk tijdstip ze de site bezoeken, hoe lang ze op de site blijven, op welke manier ze de site zijn binnengekomen, … Gebruik al die informatie om jouw marketinginspanningen te verbeteren.

7. Sociale media

Zorg dat je op minstens één sociaal media kanaal aanwezig bent. Het meest voor de hand liggende is Facebook. Maar afhankelijk van jouw branche kan LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram, … ook interessant zijn. En … neen het is niet genoeg om een kanaal aan te maken. Je moet wel degelijk actief zijn. Zet er op regelmatige basis berichten op en ga in interactie met jouw volgers. Be social!

8. Online adverteren

Concurrentie stijgt in online land. Wil je toch opgemerkt worden zonder de organsiche zoekresultaten af te wachten dan kan adverteren de oplossing zijn. Er zijn verschillende soorten van adverteren zo kan je kiezen voor zoekwoordadvertenties, displayadvertenties, social ads, …
De meest gekende zijn waarschijnlijk Google AdWords advertenties en Facebookadvertenties. Informeer je wel alvorens te adverteren. Een weloverwogen advertentiestrategie levert je betere resultaten op en kost minder.

9. Emailmarketing

Hoogstwaarschijnlijk heb je al op de één of andere manier emailadressen van jouw klanten en online bezoekers vergaard. Indien niet zoek naar een manier om (online en offline) een emaillijst op te bouwen en te laten groeien. Emailmarketing is een mooie opportuniteit om klanten te behouden en nieuwe klanten te bereiken.

10. Klantenbeoordelingen

Mensen kopen bij wie ze kennen en vertrouwen. Vandaar dat we in één van bovenstaande punten al aanhaalden dat het belangrijk is dat mensen weten wie je bent. Maar je moet ook hun vertrouwen winnen. En wie kan dat beter overbrengen dan jouw tevreden klanten. Zorg dat je klantenbeoordelingen verzamelt. Dit kan via beoordelingssites maar wat houdt er jou tegen om aan tevreden klanten te vragen om iets op papier of video te zetten.

Als je deze 10 tips als prioriteit stelt, ben je al een heel eind op weg met jouw online visibiliteit. Succes!

Onze posts bestaan uit updates in online marketingland, informatie en praktische tips zonder de intentie te hebben volledig te zijn. De berichten vloeien vaak voort uit vragen van en ervaringen met onze klanten. Heb jij nog vragen, aanvullingen, opmerkingen of ervaringen of je wil gratis advies? Mail ons.