De impact van Facebook Apps op de Europese economie
Ons leven is fel veranderd door de komst van digitale technologie. We zijn zowat verslaafd aan onze smartphone en maken gebruik van allerlei apps om informatie te verzamelen, te sporten, in contact te blijven met vrienden, te shoppen …
Bij ondernemingen is dit niet anders. Digitale transformatie heeft een grote impact op hoe bedrijven de dag van van vandaag werken.
Groeien, verkopen, export, tewerkstelling, klantenrelaties, … alles evolueert en ziet er anders uit door het gebruiken van nieuwe technologie.
Copenhagen Economics onderzocht hoe bedrijven Facebook apps en technologie (hiermee bedoelen we Facebook, Instagram, Whatsapp en Messenger) gebruiken.
Er werkten meer dan 7720 bedrijven uit 15 Europese landen mee aan de studie. Ook België en Nederland maakten deel uit van het onderzoek.
Hieronder vind je de resultaten en de voordelen die vooral KMO’s ondervinden bij het inzetten van Facebook apps en technologie.
De marketingkost daalt
69% van de KMO’s noemt de lagere kosten voor marketing als het grootste voordeel.
Je kan beter De doelgroep beter bereiken
Bedrijven veel kunnen veel beter hun ideale doelgroep bereiken. Online adverteren zorgt ervoor dat je de advertenties enkel kan richten tot jouw ideale klant. Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat de kosten van marketing op sociale media meer dan 90% lager liggen dan bij traditionele televisiereclame.

Het OPENT nieuwe markten
In de traditionele economie is de fysieke afstand tussen de verkoper en klant het grootste grootste struikelblok om meer omzet te maken. Hoe verder de klant woonde, hoe minder je verkocht.
Digitale en sociale media zorgen ervoor dat deze fysieke afstand verkleint. Dit heeft een positieve impact op de verkoop. Recente studies suggereren dat de negatieve effecten van fysieke afstand tussen verkoper en klant maar liefst 65% lager liggen voor online verkoop dan voor offline verkoop.
Het zorgt voor groei bij KMO’s
Efficiënte, slimme, online marketing vertaalt zich in lagere kosten om potentiële klanten te bereiken. Deze kostenbesparingen zijn zeker voor kleinere bedrijven van groot belang. KMO’s beschikken niet over dezelfde budgetten als multinationals en moeten dan ook veel voorzichtiger met hun centen omgaan.
Digitale hulpmiddelen helpen hierbij en zorgen voor groei bij kleine bedrijven.
Dit blijkt ook uit de resultaten van de deelnemende bedrijven die Facebook gebruiken
• 47 % vindt de apps nuttig om een nieuw bedrijf te starten
• 59 % geeft aan dat de apps belangrijk zijn om hun bedrijf te laten groeien
• 58 % vindt de apps nuttig bij het verlagen van hun marketingkosten
• 55 % beschouwt de apps als een hulpmiddel bij het aantrekken nieuwe geografische markten
ZE geven de klanten een stem
Klanten kunnen makkelijk online reviews en beoordelingssystemen gebruiken om hun mening over een product of service te geven. Het is handig als je veel positieve reviews hebt, want uit internationale studies blijkt dat 2 op 3 klanten eerst klantentestimonials lezen voordat ze een product of service kopen.
Het gebruik van de apps om met klanten te communiceren is ook een pak goedkoper voor de ondernemer en kan aan een veel sneller tempo.
Hoe gebruiken bedrijven de communicatie met hun klanten?
- 54% van de bedrijven die Facebook-apps en -technologieën gebruiken, gebruiken ze ook om te communiceren met klanten
- 63 % zegt dat Facebook-apps en -technologieën belangrijk zijn om hun inspanningen van de klantenservice te verbeteren.
Het zorgt ook voor een grotere interactie met de klant. Je krijgt meer informatie over jouw service of product. De verkoper kan nu veel makkelijker zijn product of service afstemmen op de noden en wensen van de klanten.
Daarnaast bevordert de feedback van klanten en de prestaties van advertenties productinnovatie. En in een bedrijf blijft het van absoluut belang dat je blijft werken aan de verbetering van de kwaliteit van bestaande producten en het bedenken van nieuwe ontwerpen om concurrerend te blijven.
Bedrijven die Facebooks-apps en tools gebruiken, zeggen dat de feedback opties van de applicaties in dit opzicht nuttig zijn
- 4 op 10 bedrijven gebruikt deze feedback om hun productaanbod te verbeteren
- 3 op 10 bedrijven gebruikt het om de bedrijfsorganisatie te verbeteren.
Het biedt kansen voor ondernemers en leveren jobs op
Het creëert een bedrijfsomgeving die mensen uit verschillende sociale en economische achtergronden toelaat om ondernemers te worden en wereldwijd te opereren.
Nog wat cijfergegevens

De deelnemende bedrijven zeggen dat Facebook-apps en technologieën hielpen bij
- het genereren van een geschatte 208 miljard euro omzet aan economische activiteit vorig jaar (als we daar dieper op ingaan, zou dit zorgen voor 3,1 miljoen banen)
- het genereren van internationale verkopen die overeenkomen met een geschatte exportwaarde van 98 miljard euro vorig jaar. Ondervraagde bedrijven crediteren voor 58 miljard euro aan export binnen Europa en een exportwaarde van 40 miljard euro buiten de Europese unie.
Het onderzoek toont aan dat de familie Facebook nog lang niet dood is! Een goede strategie en consistentie zorgt voor de meeste van de KMO’s voor meer omzet.
Het volledige rapport vind je op Copenhagen Economics
Ben jij een ondernemer en heb je hulp nodig bij online marketing? Aarzel niet om een vrijblijvend gesprek in te plannen.