Verkoop meer door minder keuzes aan te bieden.

Ooit al gehoord van keuzestress? Door te veel opties aan te bieden veroorzaak je stress. Teveel keuzes zorgen ervoor dat men op een gegeven moment niet meer in staat is om te kiezen.
Dit toonden de experimenten van Professor Lyengar aan. Je kan haar bevindingen lezen in haar boek the art of choosing.

Eén van de bekendste testen is de ‘jamtest’. In een lokale supermarkt zette ze op een tafel 24 potten met verschillende smaken confituur en op een andere tafel slechts.

De tafel met 24 potten zorgde voor een verkoop van 3%, de tafel met had een verkoop van 30%.Niettegenstaande dat de tafel met 24 potten meer bezoekers aantrok, had ze een lagere verkoop dan de tafel met 6 potten. De studie suggereert dan ook dat bij een overaanbod aan keuzes je niet meer in staat bent om een beslissing te nemen.

4 technieken om keuzestress te verminderen

In haar TED presentatie geeft ze 4 eenvoudige technieken die ook jij als zelfstandige of kleine onderneming kan toepassen:

1. Beperk het aanbod

Door het aanbod te beperken maak je de keuze voor de klant al een stuk makkelijker.

2. Concretiseer

Maak jouw aanbod zo concreet mogelijk. Maak gebruik van duidelijke omschrijvingen, foto’s, video, … Hoe concreter de voorstelling, hoe makkelijker de klant zijn keuze kan maken.

3. Maak onderverdelingen of categorieën

Als je een groot aanbod hebt, splits dan het aanbod op in verschillende categorieën. Als je bijvoorbeeld naar Netflix kijkt is er al een verdeling gemaakt van al hun series en films in vershillende genres zoals drama, komedie, thriller, … dit maakt het kiezen voor jou als kijker makkelijker

4. Opbouw van complexiteit.

Als je een product of dienst hebt die door verschillende opties uitbreidbaar is. Begin dan met de optie die de minste keuzes omvat en bouw zo op naar opties die meerdere keuzes omvatten.

Less is more!

Al deze tips kan je ook toepassen op jouw website. Wat overbodig is, laat je weg. Maak het de bezoeker makkelijk.

Naar aanleiding van verschillende experimenten rond keuzestress zijn er ook verschillende casestudies uitgevoerd rond websites en online marketing. Op basis hiervan zijn er nog een aantal concrete tips die je kan uitvoeren en die direct gerelateerd zijn aan jouw website en jouw online marketing.

1. Beperk het aantal ‘Call to Actions’

Uiteraard wil je dat een bezoeker op jouw site iets doet: contact opnemen, een aanbieding claimen, … zorg dat dit éénduidig op jouw site is aangegeven.

2. Beperk het aantal deelknoppen

Ondernemers die vaak bloggen of leuke spullen verkopen, willen uiteraard dat deze informaie gedeeld wordt. Een logische reactie zou zijn om zoveel mogelijk platformen aan te bieden, maar helaas wees al meerdere malen uit dat het resultaat minder deelacties was. Zoek dus uit op welke kanalen de bezoekers zich het meest bevinden en beperk het aantal deelknoppen tot hun favoriete kanalen

3. Beperk het aantal velden in formulieren

Formulieren kunnen soms ellenlang zijn. Vraag jezelf af wat je precies van de bezoeker nodig hebt om hem zo goed mogelijk verder te kunnen helpen. Is een volledig adres nodig? Is een telefoonnummer nodig? … Vaak heb je al voldoende met een naam en mailadres.

4. Beperk de aanbiedingen en informatie in emails

Emailmarketing blijft een goede strategie. Let wel op dat je mensen niet overstelpt met emails en dat ze éénduidig opgesteld zijn. Je geeft beter één aanbieding die aansluit bij de behoeften van een potentiële klant dan een wirwar van mogelijkheden waarbij ze het bos door de bomen niet meer zien.

Uiteraard blijft het aan te raden om de verschillende technieken uit te testen.

Onze posts bestaan uit updates in online marketingland, informatie en praktische tips zonder de intentie te hebben volledig te zijn. De berichten vloeien vaak voort uit vragen van en ervaringen met onze klanten. Heb jij nog vragen, aanvullingen, opmerkingen of ervaringen of je wil gratis advies? Mail ons.