Sociale media niet meer weg te denken uit ons leven en bedrijf

Sociale media is ondertussen al goed ingebakken in onze leef- en werksfeer. Als ondernemer of bedrijf is het quasi onmogelijk om sociale media niet op te nemen in jouw communicatie- en marketingplan. Brian Solis (analist bij Altimeter Group) maakte in samenwerking met JESS3, een creatieve studio gespecialiseerd in het visualiseren van data een infographic over ons sociaal media landschap. Ze zijn niet aan hun proefstuk toe, iedere paar jaar brengen ze alle gevestigde sociale media van dat moment in kaart ‘The Evolving Conversation Prism’. Het is ondertussen al de vijfde editie, de vorige infographic dateerde van 2013, ondertussen alweer 4 jaar geleden.

De sociale wereld in kaart 2008

In 2008 brachten ze het sociale landschap voor het eerst in beeld. Hier werd stilletjes aan duidelijk dat ‘social’ een grote invloed zou hebben op onze manier van communiceren, leren en delen.
sociale media 2008

De sociale wereld in kaart 2017

De conversatieprisma is bedoeld om alles beter te begrijpen en te waarderen. Je kan zien hoe alles evolueert zodat het een productieve en bepalende rol kan spelen bij het vormen van de manier waarop jij als bedrijf, onderwijsinstelling, overheid, merk, … inzet bij het opbouwen van communities die waardevol zijn.

conversation-prism-5

De conversatieprisma nader bekeken

De kern (3 binnenste cirkels) heb je nodig om jouw doel, strategie en plan van aanpak te bepalen. De buitenste cirkel zijn alle apps en netwerken die je ter beschikking hebt om jouw communicatieplan uit te werken.

Het centrum

Jij, jouw bedijf, merk, … staat in het midden van de conversatieprisma, bij deze word je eraan herinnerd dat het over jouw ervaringen gaat en dat de tools die aangeboden worden enkel een middel zijn om jouw verhaal te verspreiden.  Door het brengen van jouw verhaal informeer je, inspireer je, beïnvloed je, schep je vertrouwen, … bij je volgers en andersom.

De tweede cirkel

De volgende cirkel toont hoe jij waarde toevoegt aan netwerken en  ervaringen van anderen door te luisteren, te leren, in te spelen, betrokken te raken en zelf content te creëren. ‘Reach, relevance and resonance’ Daarnaast bepaalt het ook voor een stuk jouw ‘social proof’ en ‘influence’.

De derde cirkel

In de buitenste laag leg je het fundament van jouw community. Je werkt een strategie, stijl en content uit dat jouw volgers aanspreekt. Hier bouw je ‘know, like and trust’ op.

Het sociaal landschap is constant in beweging

Maar liefst 84 bedrijven werden geschrapt en 141 netwerken en apps kwamen er bij.

Messaging, crowdfunding, reizen en IRL connections zijn de nieuwkomers

Ondanks de enorme verschuiving in bedrijven werden er slechts 4 nieuwe categorieën toegevoegd:

  • Messaging
  • Crowdfunding
  • Reizen
  • IRL connections

De messaging-functionaliteit is de belangrijkste toevoeging in deze update, het is iets dat nu bij alle generaties doordringt. Chatbots spelen hier handig op in.

Grote spelers zoals Facebook, Instagram en Youtube spelen uiteraard op meerdere categorieën in.

Bij de jongere generaties blijft Snapchat en Instagram ‘the place to be’. De oudere generaties zweren vooral bij Facebook alhoewel al een grote groep ook de weg naar Instagram gevonden heeft.

Daarnaast is één van de belangrijke toetreders ‘meetings IRL’ . Verschillende apps bouwen een brug tussen de online en offline wereld. Omdat echt menselijk contact toch nog belangrijk in het opbouwen van relaties.

Overwelmd door zo een groot aanbod van apps, netwerken en hun toepassingen?

Als je de infographic bekijkt zullen er hoogstwaarschijnlijk namen opstaan die je niks zeggen omdat je ze niet kent of omdat  ze bij ons niet ingeburgerd zijn. Daarnaast zie ik ook een aantal dingen die er niet opstaan en waar wij toch regelmatig gebruik van maken. Ik denk aan WhatsApp, Etsy, WeChat, Meetup, …

Maar zoals Solis zegt, dit is een snapshot en zal nooit 100% compleet zijn.  Hij denkt al na over een nieuwe versie.

Een goede raad!  Laat je niet overwelmen door zo een groot aanbod.

Gebruik het eerder als informatie- en brainstormbron:

  • Besef dat sociale media meer is dan Facebook, Instagram, Twitter en Youtube.
  • Brainstorm over nieuwe kanalen en bekijk hoe je je er voordeel kan uithalen
  • Gebruik het om content te creëren

Als zelfstandig ondernemer of klein bedrijf  is het beslist niet verstandig om teveel zaken in één keer te willen opnemen.

Ga op zoek naar waar jouw klanten zich bevinden. Maak een plan met duidelijke doelen en stappen om deze te realiseren. Start de gekozen netwerken op, bouw deze goed uit, blijf jezelf en consistent! Eénmaal dat goed rolt, kan je denken aan verder uitbouwen.

Heb jezelf absoluut geen tijd hiervoor, overweeg dan om het uit te besteden. Ga op zoek naar iemand die jouw bedrijfsfilosofie begrijpt en in die lijn jouw sociale kanalen uitwerkt met aansluitende content.

Succes!

Onze berichten bestaan uit informatie, nieuws en praktische tips zonder de intentie om steeds volledig te zijn. Onze berichten vloeien vaak voort uit vragen en ervaringen die we hebben met onze klanten. Dus heb jij  nog vragen, aanvullingen, opmerkingen of ervaringen en je wil deze met ons delen mail ons.

Bron infographic: Brian Solis /Conversationprism.com